"A nagyvárosok egyre karakteresebben helyezkednek szembe saját nemzetállamaikkal. Ebben a vonatkozásban is jelzésértékű a „Szabad Városok Szövetsége” elnevezésű megállapodás, amelyet Pozsony, Budapest, Prága és Varsó liberális főpolgármestere írt alá. Ezek a települések négy olyan kelet-európai országnak a fővárosai, amelyet nemzeti és/vagy populista érzelmű közösség kormányoz. Mindez csak egy példa arra a globális trendre, amely világszerte meghatározta a 2019-es évet.
A városi polgárság egyre nagyobb mértékű szabadságot óhajt, ennek jegyében pedig egyre nyitottabbá válik a diverzitásra, miközben egyre kevésbé érdeklődik a nemzeti szuverenitás iránt. A vidék kisvárosainak és községeinek lakói ezzel szemben a nemzeti identitás megőrzésében és a helyi hagyományok megőrzésében érdekeltek, még akkor is, ha emiatt be kell sorakozniuk a karizmatikus vezető mögé.
A négy kelet-európai főváros jól mutatja azt az ellentétet, ami a nemzeti kormányok szuverenista és nemzeti identitásmegőrző politikája és a nagyvárosi polgárság viszonylagos kozmopolitanizmusa, progresszív szemléletmódja között húzódik.
A négy főpolgármester úgy szeretne tekintetni az általuk vezetett városokra, mint nyílt, nagyvilági metropoliszokra, amelyek a világ minden részéről magukhoz gravitálják a dolgozó, értékteremtő embereket, befektetőket; az érintett kormánypártok hagyományőrző, vallásos narratívát is magába foglaló politikája pedig nem illik a képbe. A liberális főpolgármestereknek szándékában áll közvetlenül az Európai Unióhoz folyamodni költségvetési forrásért, amit az EU szándékosan tarthat vissza a szuverenitáspárti nemzeti kormányzatoktól amiatt, mert politikájuk az unió kétségei szerint nem tükrözi az európai értékeket.
A főpolgármesterek emellett alternatívát nyújtanának a Visegrádi Együttműködésre - vagyis arra a négy érintett állam között létrejött szövetségre, amely az EU-ban legkarakteresebben képviseli a migrációellenes álláspontot, és amelynek kormányai aláásni igyekeznek az Európai Unióban uralkodó álláspontot a bírói és a végrehajtó hatalmi ágak egyensúlyát illetően a demokráciában.
Időközben az Európai Unió is megértette, hogy a nagyvárosokkal való együttműködés a legalkalmasabb arra, hogy átlépjen a nemzetállamok felett; az EU még 2016-ban egy olyan széles körű nagyvárosi agendát fogadott el, amely a nagyvárosok vezetőinek a döntéshozatalba való közvetlen bevonására irányul. A „Szabad Városok Szövetsége” ennek megfelelően könnyen meghaladhatja a kelet-európai kereteket, és gyökeret vethet az EU-ból épp kilépő félben lévő Egyesült Királyságban, és az Egyesült Államokban is."
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.
„Kiss Jenő bejegyzésében a saját véleményét osztotta meg, az abban megfogalmazottak nem az ALDI hivatalos álláspontját tükrözik” – válaszolta lapunk megkeresésére az üzletlánc.
Ha esetleg majd nem ő vezeti az országot, akkor még több ideje lesz a klubvezetésre.
p
0
3
4
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 5 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
matykox
2020. március 09. 19:36
Sajna nem fogom a blumi cikket elolvasni, mert semmi kedvem egy tucat fene tudja milyen oldal hülye scriptjeit ráengedni a gépemre, időleg sem.
De a rezüme világosan mutatja, hogy a szerző az egyszerű alapkérdéseket se teszi föl.
A történeti analógiák hiányosak - mert hogy a középkor városállamai ezeknek a "forradalmian új" agymenéseknek kiváló előképei voltak.
Az elmebeteg éttermiség elszakadása a valóságtól a mandi oldalain is világosan követhető - nem is értik, miről szól a nyers valóság.
A nagyváros nem a szabadság hanem az ostoba és kártékony devianciák melegágya. Ezek az európai libertarius mozgalmak hajtóművei. Elég végigmenni a pesti Nagykörúton hogy belássam Márai Sándor igazát: "Nem a ruha teszi az embert. Legfeljebb csak minősíti". Minősíti mint prolit.
A proli az ókori Róma kolonca volt, a XIX. szd.-i Londoné, a XX. szd.-i Szent-Péterváré. Arnold Toynbee mondta hogy amíg a proli létezik, addig mindig felsejlik a civilizáció pusztulásának réme.
És a proli nem a munkás, hanem az a züllött (lumpen) értelmiségi, akinek előképe már megjelenik a klasszikus orosz irodalomban, Dosztojevszkijnél , Csehovnál, kiteljesedik a francia baloldalban (Sartre, Althusser, Foucault) nálunk a Lukács körben, most meg elég ránéznem Fegyőr Andrásra és meglátom a jövő Trockij-át.
A szerző is csak egy proli.
Ez csak taknyolás Leonid!
Ilyen alapon a négy főváros, országán belül önálló városállamot alapíthat.
Ez meg kinek jó?
Senkinek.De egyébként is ez az egész maszlag csak addig él ameddig az ország kormányzása nem azonos pártállású a nagyvárosvezetéssel.
Eltudod képzelni Leonid,hogy egymást fogják enni?
Akkor te egy nyeretlen kétéves vagy!!